شما ثانیه دیگر به♦♥♦ علم و فرهنگ ♥♦♥ منتقل می شوید

علم و فناوری

علم و فرهنگ

تبلیغات

علم و فناوری

ضد آب كردن موبايل با الهام از نيلوفرآبی

محققان درصدد استفاده از ابرآب‌گريزها در تلفن‌ها همراه هستند. در صورت تحقق اين فناوري، مي‌توان تلفن‌هاي همراه را در يک ليوان آب يا قهوه انداخت، بدون اين که آسيب ببينند.

اگر يک قطره آب روي برگ نيلوفر آبي بچکد، به سرعت از روي برگ سر خورده و به زمين مي‌افتد. پژوهشگران مرکز تحقيقات «نوکيا» در کمبريج درصدد تقليد از اين پديده براي استفاده از سيستم مشابه در تلفن‌هاي همراه هستند. همانند بسياري از دانشمندان، اين گروه قصد دارد تا از سيستمي که هزاران سال در طبيعت قدمت دارد، تقليد کند.

براي اين که بتوان يک سطح مقاوم در برابر آب توليد کرد، اين تيم تحقيقاتي در مراحل پاياني طراحي پوشش ابرآب‌گريز هستند که قرار است روي سطح خارجي تلفن‌هاي همراه قرار گيرد.

اگر شما از ظروف تفلون استفاده کرده باشيد، حتما اثر آب‌گريزي را در آن مشاهده کرده‌ايد. اما در ابرآب‌گريزها، با افزودن نانوساختارها به سطح مي‌توان مطمئن شد که آب هرگز به سطح رسوخ نمي‌کند.

«کريس بوور» دو تلفن همراه را در دست مي‌گيرد، در آن که پوشش نانوساختار ندارد آب به ‌راحتي روي سطح پخش مي‌شود. اما در ديگري آب به ‌صورت قطره باقي مي‌ماند. اين قطره در نهايت سر خورده و از روي تلفن همراه به پايين مي‌افتد.

سطح ابرآب‌گريز همانند يک پوشش تفلني عمل مي‌کند که داراي انرژي سطحي کمي بوده و اندازه زاويه تماس در آن بالاتر از 120 درجه است، اين موضوع موجب مي‌شود که قطره به ‌صورت کروي باقي بماند. در سطوح ابرآب‌گريز اين زاويه به 180 درجه مي‌رسد. اين تفاوت به نانوساختارها بر مي‌گردد که موجب به‌ دام افتادن هوا در سطح تماس شده و در نهايت مانع از تماس سطح به وسيله آب مي‌شود.

پوشش نانوساختار به ‌روش‌هاي مختلف قابل تهيه است، برخي لايه‌هاي نانومقياس به‌ قدري نازک هستند که تنها با قرار دادن يک لايه مولکولي روي سطح ايجاد مي‌شوند. برخي لايه‌ها نيز مانند سيليکون‌ها و فلوروپليمرها ضخامت چند ميکروني دارند، چنين لايه‌هايي از طريق محلول يا اسپري به‌ دست مي‌آيند.

پژوهشگران در اين پروژه از گرافن استفاده کردند که به ‌صورت حسگر عمل کرده و با افتادن قطره حضور آن را اعلام داشته تا دوربين‌ها از افتادن قطره آب روي سطح ابرآب‌گريز تصويربرداري کنند. با استفاده از اين فناوري، شما مي‌توانيد تلفن همراه خود را درون يک ظرف آب يا قهوه انداخته و دوباره از آن استفاده کنيد، بدون آن که آسيبي ديده باشد.

يکي از چالش‌ها در اين پروژه آن است که سطحي ساخته شود که بتواند به ‌طور روزانه در برابر تماس و فرسودگي‌هاي عادي دوام داشته باشد. پژوهشگران معتقدند به ساخت چنين پوششي بسيار نزديک شده‌اند.




برچسب ها : ,,,,,,,,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات
این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:22 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

اين قدر قوي هستي كه نمي شود چيزي نوشت ولي مي توانم بنويسم بي نظيري

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:21 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

آفرين چه قدر هنرمند هستي در يك ردز اين را درست كردي؟

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:20 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

احسنتم

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:20 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

آفرين

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:19 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

مرحبا

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:19 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

ماشا ا..... چه قدر بزرگ شدي

این نظر توسط sepehr در تاریخ 1391/1/30/3 و 19:18 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

ميگم بيا يك جا درست كن در مورد دانشمندان و........صحبت كن


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.